بسم الله الرحمن الرحیم

از آغاز انقلاب اسلامی این دغدغه در نظام ما بوده است که تکلیف اسلام با علوم مختلف چیست؟ آیا آن ها را رد میکند یا کاملا تایید؟ آیا علومی را که غرب بر حسب تجربه بدست آورده است بر اسلام منطبق است یا خیر؟

ما برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی نیازمند به تولید علوم منطبق بر معیار ها و ارزش های اسلامی هستیم برای این کار در وهله اول باید تعاریف را از علوم اسلامی و یا علوم غربی مشخص کنیم بدانیم علم چیست ؟ مبنای علوم غربی چیست ؟ و نظر مکاتب مختلف از جمله اسلام در رابطه با آن چیست؟

آیا کاری در این زمینه صورت گرفته است؟ یا تاچه حدی موفق به دست یابی به علوم اسلامی بوده ایم ؟ اصلا رابهطه علم و دین چگونه است؟

سوال دیگری که ممکن است در ذهن تازه واردین به حوزه علم ودین صورت بگیرد این است که آیا تولید علم فقط مختص به علوم انسانی است یا شامل علوم طبیعی نیز هست ؟ آیا فیزیک نیز میشود گفت اسلامی یا غیر اسلامی و اگر میشود گفت منظور چیست؟

همچنین این کتاب سعی در پاسخ دادن به رابطه محیط های علمی مانند دانشگاه ها و تولید علم دارد.که در فصلی جداگانه به آن می پردازد

حضرت آقا همواره از دانشجویان این توقع و انتظار را داشته اند که به سمت تولید علم حرکت کنند البته این اتفاق با مطالعه یک کتاب صورت نمیگیرد و باید ابتدا مطالعات زیادی داشته باشیم تا بتوانیم صحیح تصمیم بگیریم.

کتاب ««از علم سکولار تا علم دینی»» نوشته دکتر مهدی گلشنی که پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به قیمت 16 هزار تومان به چاپ رسانده است را در ترم قبلی به توصیه استاد جوانعلی آذر مطالعه کردم که اولین گام و شاید مناسب ترین گام برای ورود به حوزه علم و دین است البته بیشتر یک دید کلی به فرد میدهد.

این کتاب تنها مختص دانشجویان علوم انسانی نیست و به شدت به دانشجویان رشته های علوم تجربی نیز توصیه میشود.

کتاب بعدی که توصیه به مطالعه هست توسعه مبانی تمدن غرب شهید آوینی است که ان شاءالله در پستی جداگانه به معرفی آن میپردازم.


نام: از علم سکولار تا علم دینی

نویسنده: دکتر مهدی گلشنی

ناشر: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

چاپ ششم 1394

قیمت:16 هزار تومان