بسم الله الرحمن الرحیم


گریه ام گرفته چه تفاوتی است بین این دختر هشت ماهه با این چشمان مورب و لی جی من؟! جز یک مرز موهوم!


جمله بالا یکی از قسمت های کتاب جانستان کابلستان رضا امیر خانی هست. به نظرم کتاب جامع و کاملی هست هم از این نظر که یک سفر نامه هست به

کشور همسایه مان افغانستان و هم اینکه یک نویسنده متعهد آن را نوشته است آن هم با تحلیل هایی زیباتر...

واقعا وقتی این سفرنامه رو خوندم کلی ازش درس گرفتم و این سفر آقای امیرخانی و خودم رو مصداق آیه قل سیروا فی الارض فانظروا کیف کان عاقبه المکذبین

میدونم. در این کتاب رضا امیرخانی هم یک تصویرگری واقعی از وضع افغانستان کرده است و هم فرهنگ آن ها را به خوبی نشان داده است و هم آن را به خوبی

با کشور خودمان مقایسه کرده است . وضع معیشتی و زندگی و اقتصادی مردمان افغان هم در آن به خوبی قابل مشاهده است . من بعد از خواندن این

سفرنامه به فرهنگ افغانستان واقعا علاقه پیدا کردم و تصمیم به مطالعه درباره ان گرفتم و البته قطعا یک سفر نیز دوست دارم به آن جا بروم به زودی...

یک نقدی هم به کتاب وارد میشه از طرف یسری حسود که میگن این کتاب سیاسی هست . که به نظرم بی انصافی هست چون کتاب بیشتر به مسائل

اجتماعی و فرهنگی میپردازد حالا نویسنده عقیده ای دارد که این مسائل را با توجه به آن تحلیل میکند که اصلا عیب که نیست حسن هم هست چون هیچ

وقت نمیشه کتاب بی طرف نوشت حالا ممکنه این تحلیل ها به مذاق یه عده خوش نیاد ، به درک!



نام کتاب : جانستان کابلستان

ناشر: افق

نویسنده : رضا امیرخانی